Vejen fik først sit nuværende navn i 1932. Før da hed den Krudttårnsvej, fordi den var anlagt i 1780 som forbindelsesvej mellem de krudtmagasiner, forsvaret byggede langs Amagers øst- og sydkyst.
Magasinerne erstattede et krudttårn ved Østerport der eksploderede i 1779. Man indså faren ved at have krudtbeholdninger liggende tæt på byen, og flyttede dem derfor ud til Amager, hvor der ikke boede så mange mennesker.
Der blev i alt bygget syv krudthuse langs kysten. Fire er bevaret, nemlig krudthuset ved krydset mellem Amager Strandvej og Prags Boulevard, krudthuset ved Amager Strandvej 110 (billedet herover), samt to på Krudttårnsvej i Dragør.
Hærens krudthuse lå langs den nordlige del af Amager Strandvej, mens Flåden havde krudthusene omkring Kastrup. På kortet herunder fra 1780, er krudthusene mellem Christianshavn og Dragør markeret langs kysten.
Krudttårnsvejen var ikke åben for offentligheden, men forbeholdt millitæret. Først i 1922 blev strækningen fra Øresundsvej til Kastrup åbnet for almindelig trafik.
Sundby Sejlforenings Havn blev anlagt i 1920’erne med udgangspunkt i den afløbsrende, der gik langs Lergravsvej. Sejlforeningen fik af forsvaret lov til at anlægge havnen.
Hvor der tidligere var industrikvarter langs Amager Strandvej, er der nu en intensiv boligbebyggelse. Det er udarbejdet en en overordnet plan for området, som skal sikre en vis variation i arkitekturen. Øresund Tower, der ses i midten af billedet herover, er på hele 21 etager.