Strandvejen gennem Skovshoved er en del af den gamle vejforbindelse mellem København og Helsingør. Den kendes i hvertfald i 1400-tallet.
Fiskerlejet Skovshoved nævnes dog allerede i de historiske kilder i 1275. I middelalderen findes ude ved kysten Sankt Anne Kapel.
I begyndelsen af 1700-tallet er der omkring 25 huse i fiskerlejet, og de har formentlig ligget langs Strandvejen.
I 1660 fik en københavnsk brygger kongens tilladelse til at oprette en kro i Skovshoved, så de vejfarende kunne få stillet sult og tørst.
Omkring hundrede år senere brændte kroen, og der blev opført en ny bygning, der var væsentlig større end fiskerhusene i byen.
I midten af 1800-tallet blev kroen bygget om til badehotel efter arkitekterne Viggo Kleins og Andread Thejlls tegninger.
Allerede i 1884 fik Skovshoved forbindelse til København med sporvogn.
Den dampdrevne sporvejslinje gik helt til Klampenborg og skinnerne løb langs husrækken på østsiden af Strandvejen. Én af dampsporvogne kørte omkring 1890 ind i soveværelset i en cigarhandlers hus. Sporvejsselskabet måtte bygge ham et nyt hus, og gav ham fri rejse med sporvognen resten af sit liv.
I slutningen af 1700-tallet blev de første landsteder opført i Skovshoved. Den københavnske købmand Conrad Hauser byggede i 1785 villaen Karenshøj, som han opkaldte efter sin hustru.
Strandslottet blev opført af baron Blixen-Finecke i midten af 1800-tallet til sin hustru, prinsesse Augusta.
Begge de to villaer en i dag revet ned.
Rydhave på Strandvejen 259 er én af de største villaer i Skovshoved. Den blev opført i 1880’erne og var tetgnet af arkitekten Vilhelm Petersen (1830-1913).
Under Besættelsestiden var villaen beslaglagt af tyskerne og blev brugt som bolig for den tyske rigsbefuldmægtigede i Danmark, Werner Best. Efter krigen blev Rydhave bolig for USA ambassadør i Danmark.